Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten
Dekorativ bild för illustration

  • Bank
  • Finansiering

Så jobbar bank­erna med SME-före­tag­en när kon­junk­tur­en vik­er

Exporterande småföretag är känsliga för sämre tider. Redan i dag kan vi förbereda oss och stå bättre rustade när lågkonjunkturen kommer. Exportmagasinet frågade några svenska banker hur de stöttar sina exporterande småföretag i tuffare tider.

Så jobbar bank­erna med SME-före­tag­en när kon­junk­tur­en vik­er
Christoffer Sai Öberg

  • Case
  • Finansiering
  • Marknader

Exporten räddade Nyåkers

För nio år sedan var pepparkakstillverkaren Nyåkers nära konkurs. I dag omsätter företaget 120 miljoner och har bland de högsta vinstmarginalerna i branschen. Lösningen stavades export – och en ung och modig vd.

Exporten räddade Nyåkers
Fredrik Hähnel

  • EKN möter
  • Bank

”En­tre­pre­nö­ri­ell anda vik­tigt för bank­verk­sam­het i till­växt­länd­er”

EKN har ett nära samarbete med de svenska bankerna – och utlandskontoren är inga undantag. De som jobbar för svensk export ute i världen har ofta intressanta erfarenheter att dela med sig av. Vi kommer att träffa en rad inspirerande människor som samarbetar med EKN globalt. Först ut är Fredrik Hähnel, chef för SEB i Kina och Hong Kong.

”En­tre­pre­nö­ri­ell anda vik­tigt för bank­verk­sam­het i till­växt­länd­er”
Karin Wessman på Tillväxtverkets hållbarhetsseminarium för exporterande företag den 20 november 2019.

  • Hållbarhet

Fyra steg som mini­mer­ar håll­bar­hets­risk­er­na

Tackla hållbarhetsriskerna i exportaffären. Karin Wessman, EKN:s hållbarhetschef, delar med sig av fyra insikter som kan lyfta ert hållbarhetsarbete.

Fyra steg som mini­mer­ar håll­bar­hets­risk­er­na
Stadsbild i Asien

  • Marknader

Tre heta till­växt­mark­nad­er för svenska före­tag

De nordiska länderna är fortfarande de allra vanligaste marknaderna för små och medelstora företag som vill börja exportera. Helen Rönnholm på Business Sweden tipsar om varför det kan löna sig att lyfta blicken och se österut.

Tre heta till­växt­mark­nad­er för svenska före­tag