Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten
Ett kollage med en bild på havet mot horisonten och en inklippt bild på Stefan Karlsson.

  • Marknader
  • Trender

”Inflationen når sin topp i början av 2023”

Stefan Karlsson, chefsanalytiker på EKN, presenterar sin sista omvärldsbevakning för 2022. Det har varit ett skakigt år för Sverige, eurozonen och USA – och det lär dröja innan vi är tillbaka till inflationsmålet.

”Inflationen når sin topp i början av 2023”
Möte på ett kontor.

  • Bank
  • Garantier

Här är EKN-garan­tierna som hjälper banken att stötta företags­kunder

När priserna på insatsvaror och energi ökar samtidigt som både investerare och kunder drar åt svångremmen är det förståeligt att företag blir oroliga. Här är fyra garantier från EKN som gör det lättare för bankerna att stötta sina företagskunder även i tuffare tider.

Här är EKN-garan­tierna som hjälper banken att stötta företags­kunder
Bild på Anders Sundström

  • EKN möter
  • Ekonomi

Anders Sund­ström: ”Bygg kassa och ladda för förvärv”

Mitt bland inflation, stigande räntor och rusande kilowattpriser står många av Sveriges exportföretag och undrar om de ska bromsa eller gasa. Politikern och näringslivsprofilen Anders Sundström vet precis vad han tycker – här är hans bästa råd för att hantera marknadsklimatet.

Anders Sund­ström: ”Bygg kassa och ladda för förvärv”
Bild på ung kvinna med häst.

  • Case
  • Finansiering

Så ska ridk­lädes­raket­en för­dubbla om­sätt­ning­en trots tuffa tider

Pomme Equestrian är ridklädesbolaget som lanserades under pandemin, växer trots prishöjningar och ser på den potentiella lågkonjunkturen med ett mått av lugn. En av grundarna, Ina Forssén, berättar om hur bolaget vill fördubbla omsättningen 2023.

Så ska ridk­lädes­raket­en för­dubbla om­sätt­ning­en trots tuffa tider
Kvinna i affärsmöte

  • Ekonomi
  • Risk

Så sätter du pris­er­na när in­fla­tion­en skenar

Kostnaderna skenar för svenska företag. Men hur sätter exportföretag smartast sina egna priser när inflationen är rekordhög? Här berättar prissättningsstrategen Andreas Jonason om de bästa verktygen för att hålla uppe marginalerna och samtidigt värna om kundnöjdheten.

Så sätter du pris­er­na när in­fla­tion­en skenar