
Publicerad
- Bank
- Finansiering
- Garantier
Starka kundrelationer börjar med rätt export­stöd
När kunden tar steget ut i världen krävs mer av banken – men export skapar också nya affärsmöjligheter och starkare kundrelationer.
När kunderna exporterar växer banken med dem
När banken följer med kunden på en exportresa handlar det inte bara om att hantera risker – utan om att aktivt stötta företagets tillväxt utanför Sveriges gränser. Det innebär ofta ett närmare samarbete, där banken bidrar med rådgivning, finansieringslösningar och expertis. På köpet stärks kundrelationen och möjligheten till ett utökat affärsflöde.
– Vi träffar företag som inte kan få rätt stöd i sina exportaffärer och därför byter bank. Att kunna erbjuda riktigt bra rådgivning och lösningar till sina exporterande kunder blir därför viktigt för bankerna om man inte vill tappa marknadsandelar på sikt, säger Åsa Larsson, Senior Underwriter på EKN.
– Här har bankerna mycket att vinna på att samarbeta med EKN, genom den breda palett av produkter som vi kan erbjuda i exportsammanhang, fortsätter Åsa Larsson.
Garanti frigör kreditutrymme
På Nordeas Trade finance-avdelning i Göteborg jobbar Elinore Ask som Trade Finance Advisor. Hon träffar exporterande kunder som har behov av en mängd olika lösningar, både från banken och från EKN.
– Vi hjälper våra kunder att hantera de risker och utmaningar som är förknippade med utlandshandel. Det kan innebära att garantera betalningar mellan nya handelspartners eller att erbjuda bryggfinansiering när ledtiderna till slutbetalning är längre, säger Elinore Ask.
– Vi utgår från kundens behov och arbetar för att de ska kunna hantera alla delar av affären på ett smidigt sätt. Export är mer komplext än handel inom Sveriges gränser, men kommer med stor potential och belöning med rätt verktyg.
En lösning som Elinore Ask vill lyfta fram är möjligheten för bankens kunder att själva ansöka om en garanti för kundfordringar direkt hos EKN.
Genom garantin kan kunden försäkra sig mot risken att inte få betalt. Och att sedan överlåta säkerheten till banken kan frigöra utrymme för banken att bevilja korta krediter för att lösa ett ansträngt kassaflöde fram till det att betalningen kommer från köparen i utlandet.
Fler affärer med EKN
När banken kan erbjuda lösningar som gör skillnad för kunden, uppstår också nya möjligheter att utveckla samarbetet. Det är en ganska enkel kalkyl. Minskad risk i utrikeshandeln ger kunden större flexibilitet – och stärker samtidigt bankens förutsättningar att vara med på resan
– Våra kunder har behov av rörelsekrediter, remburser och bankgarantier. Att dela kreditrisk med EKN gör att vi kan erbjuda detta i större utsträckning och stötta våra kunder tidigt i deras tillväxtresa. Det kan vara nyckeln till nya affärer när inte säkerheterna eller kreditlimiten räcker till, men framför allt minskar företagets riskbild. Vi uppmuntrar våra kunder att dra nytta av de garantier som finns för att inte sitta med onödig risk, säger Elinore Ask.
Vilken EKN-lösning som är bäst varierar beroende på situationen. Garantin för kundfordringar kan möjliggöra fler exportaffärer och frigöra kreditutrymme för kunden i banken. Rembursgarantin gör att banken kan vara med och möjliggöra affärer i länder med högre risk och säkra betalningar med nya handelspartners. Och motgarantin är användbar i de fall kundens köpare i utlandet vill ha en bankgaranti, till exempel för en förskottsbetalning. EKN möjliggör genom en motgaranti att banken inte behöver spärra likviditet för kunden.
– Jag rekommenderar att man kontaktar oss på EKN om man vill veta mer om våra olika produkter som kan lyfta av risk vid exportrelaterade transaktioner, avslutar Åsa Larsson.
Mer läsning för bättre företagsrådgivning


Garantiguiden
Är du osäker på vilken garanti som passar just din affär? Testa EKN:s garantiguide.
Garantiguiden