Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Stenströms Skjortfabrik exporterar till 1 600 återförsäljare i ett 20-tal länder, bland annat de nordiska länderna, Tyskland, Kanada och USA. Märket fyller 122 år i år och har bara ägts av tre familjer sedan det grundades 1899. När Covid 19-pandemin slog till i början av 2020 stod de plötsligt inför en av sina hittills största utmaningar.

– Effekten var så kraftfull – de första veckorna när krisen slog till tappade vi 90 procent av våra affärer. Det var som att dra ned en gardin, säger Fredrik Strandberg, vd på Stenströms Skjortfabrik.

Nedstängda fabriker

Hela klädindustrin hade ett motigt år 2020. Enligt Centrum för Konsumtionsforsknings Konsumtionsrapport spenderade svenskarna drygt 16 procent mindre på kläder och skor än under 2019. Fredrik Strandberg säger att varugrupperna skjorta och blus, som är Stenströms huvudgrupper, tog särskilt mycket stryk.

Bild på Fredrik Strandberg, vd för Stenströms.

– Det är förståeligt. Det var ett år utan fester, bröllop, konferenser – vi gick knappt till jobbet. Varför skulle man klä upp sig?

Det anrika skjortmarket befann sig i en situation där deras återförsäljare fick ett enormt inkomstbortfall och därför hade svårt att betala sina fakturor. Parallellt såg Fredrik Strandberg hur tillverkningen av deras plagg stannade av eftersom stora delar av tillverkningen låg hos fabriker i italienska Lombardiet.

– Lombardiet var epicentrum när pandemin slog till i Europa. De drabbades väldigt hårt och fick stänga ned samhället. Om vi hade det svårt så var det inget mot vad de genomlevde där.

Samtidigt som allt detta pågick hade Stenströms Skjortfabrik stora expansionsplaner: De planerade att öppna ett nytt showroom och lager i Helsingborg.

Lånet skapade trygghet

För att kunna agera proaktivt i krisen beslöt sig ägarna till Stenströms Skjortfabrik för att ta ett nytt företagslån. De hade då hört talas om att EKN hade utökat sina rörelsekreditgarantier för SME-företag med hänsyn till Covid 19-pandemin.

– Eftersom EKN kunde täcka risken för upp till 80 procent av lånet visste vi att det skulle bli lättare för banken att bevilja vårt lån. Vi lyfte det med vår bank som stöttade oss med ansökningshandlingarna och allt gick bra; vi fick ett lån med 24 månaders återbetalning, säger Fredrik Strandberg.

Med hjälp av lånet kunde Stenströms Skjortfabrik agera proaktivt och vara en trygg partner under krisen. Det gjorde det möjligt för dem att agera finansiär till fabrikerna i Italien, så att de kunde starta upp sin tyg- och knapptillverkning igen. Dessutom kunde Stenströms hjälpa återförsäljarna med längre kredittider utan att äventyra sin egen verksamhet.

– Vi behövde inte agera utifrån ett likviditetsperspektiv, och lugnet som det gav oss kan vara svårt att förstå för utomstående. Vi har verkligen knutit våra partners närmare till oss under det här året.

Helt annat läge

Idag är läget ett helt annat än det var för ett år sedan. Krisen är inte över, men Stenströms Skjortfabrik har fått tillbaka alla utestående betalningar och tillverkningen rullar på. Flytten till deras nya showroom och lager genomfördes som planerat i juni – och under kvartal två var företaget faktiskt tillbaka på någorlunda normala försäljningsnivåer.

– Jag tror att det finns ett uppdämt behov av att klä upp sig och att folk har en ljusare syn på framtiden. Det gäller förstås också i många av våra exportländer som var delvis nedstängda under 2020. Fortsätter det så här så är vi tillbaka på tillväxtspåret redan nästa år, säger Fredrik Strandberg.

Stenströms har också tjänat på att satsa på ledigare kläder under krisen. På senaste tiden är det särskilt ett sorts plagg som har sålt exceptionellt bra.

– Vi har sett en otrolig försäljning av skjortor och blusar i linne. Förklaringen är nog att de är bekväma plagg som ändå är propra nog att jobba i – de perfekta pandemiplaggen, helt enkelt.