Publicerad
- Case
- Finansiering
- Marknader
Värderingar nyckeln till Oatlys framgångar
Det Skånebaserade företaget Oatly har blivit en exportsuccé. De senaste åren har företaget vuxit rejält och rankades i år som ett av världens mest innovativa företag av affärssajten Fast Company.
Det var forskare vid Lunds Universitet som i början av 90-talet upptäckte att havre kunde omvandlas till flytande föda. I dag är Oatly ett globalt exportföretag med kontor i Landskrona, Malmö, London, Berlin, New York, Shanghai och Hongkong.
Korab Luta är affärsområdeschef för EMEA – Europa, Mellanöstern och Afrika. Efterfrågan är stor från de 24 länder man exporterar till i hans region. Utöver EMEA exporterar Oatly också till Sydkorea, Singapore, USA, Hongkong, Kina och snart även till Australien. Men hur har svenska havreprodukter blivit så populära världen över?
– Vi är så mycket mer än våra produkter. Dagens konsumenter vill ha något genuint och äkta. Det är precis det vi är. Vi är en progressiv röst som vill åstadkomma en förändring i matkonsumtionen, både för hälsans och planetens skull. Vi står upp för våra värderingar och tar en tydlig ställning, oavsett hur mycket det blåser. Det är det man köper när man köper en Oatly. Det är ett aktivt ställningstagande att ha en Oatly i kylen. Det är detta som är vår framgång, säger Korab Luta.
Svensk produktion
I dagsläget sker produktionen främst i Landskrona men nya anläggningar kommer under 2019 att öppna i USA och Nederländerna. I USA lanserade Oatly 2017 med strategin att börja sälja på några få utvalda kaffebarer i New York. Något år senare fanns Oatlys produkter på 2500 kaféer och 1500 mataffärer.
– Vår marknadsföring är relativt enhetlig världen över. Man ska kunna känna igen Oatly’s röst var man än befinner sig. Vi använder alltid engelska i marknadsföringen, förutom i sociala medier där vi anpassar till det lokala språket på våra största marknader, säger Korab Luta.
Oförutsedda utmaningar vid export
Utmaningarna varierar beroende på marknad men gemensamt för alla är att oförutsedda utmaningar oftast dyker upp. Det kan exempelvis handla om tullregler, lagliga restriktioner eller kommunikationssvårigheter. Oatly har samlat på sig stor erfarenhet av export vid det här laget. Vad kan de ge för tips till andra svenska aktörer inom livsmedelsbranschen som är nyfikna på att testa vingarna internationellt?
– Våga ställa frågor till andra aktörer som har tagit sig in på de marknader ni är intresserade av. Från egen erfarenhet är det oftast lättare än man tror att få kontakt och hjälp av andra. Sen är det också viktigt att göra en utförlig analys av marknaden. När det kommer till livsmedel är faktorer så som distributionsmöjligheter viktiga att undersöka, säger Korab Luta.