Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

I Sverige anses svenskproducerade produkter ofta vara trygga och högkvalitativa, men inte särskilt spännande eller exotiska. På en annan marknad kan samma produkt och dess svenskhet uppfattas på helt andra sätt och konkurrensbilden vara långt mer fördelaktig. Det här var något som Christoffer Sai Öberg hade i huvudet när han tog över familjeföretaget Nyåkers år 2012, bara 24 år gammal. Företaget hade då stora skulder och dålig lönsamhet och många trodde att den nya vd:n skulle tvingas sätta Nyåkers i konkurs.

– Vi var i en finansiell kris och behövde helt enkelt kunder som betalade mer, men i Sverige gick det inte att höja marginalerna. Därför bestämde vi oss för att verkligen fokusera på vår export, säger Christoffer Sai Öberg.

Från folkhem till fine foods

För att lokalisera rätt marknader för sin exportsatsning gjorde Christoffer Sai Öberg en lista. På den fanns tjugo av världens starkaste städer vad gäller BNP-tillväxt, som samtidigt hade en välfungerande ekonomi. Det handlade till exempel om Seoul, Sao Paolo, Dubai, London och Singapore. Sedan började han kontakta återförsäljare i städerna.

Pepparkakorna är en folkhemsföreteelse i Sverige men en delikatess utomlands.

– Målet var att lansera oss på välmående marknader där konkurrensen var mindre och där vi kunde sälja kakorna som del av butikernas fine foods-segment, för att motivera ett högre pris. Pepparkakorna är ju en folkhemsföreteelse i Sverige men en delikatess utomlands.
På marknader där kakan inte är lika välkänd eller kopplad till julen kan också säsongen förlängas, vilket förstås är ett stort plus, säger Christoffer Sai Öberg.

Den stärkta exportsatsningen slog rätt ut för Nyåkers och inom ett par år var företaget på rätt köl igen. Det har även varit viktigt för sysselsättningen i och runtomkring Nyåker. I den lilla byn bor bara cirka hundra invånare, och Nyåkers har drygt 80 anställda.
– Faktumet att vi satsade och lyckades vända utvecklingen innebär att vi har säkrat viktiga jobb här i Nyåker – och att byns alla barn har fler möjligheter om 20 år.

Från 80 till 140 miljoner

Idag ligger Nyåkers omsättning på drygt 140 miljoner kronor – mot 80 miljoner när Christoffer Sai Öberg tog över – och exporten står för mer än hälften av det. Marknader som USA, Kanada, Sydkorea och Storbritannien är särskilt intresserade av den svensktillverkade delikatessen, men de är även populära i Japan, Filippinerna, Kina, Australien, Nya Zeeland och Kenya bland andra. Och trots att de senaste årens globala kriser och oroligheter har bjudit på utmaningar för Nyåkers, har världsläget också lett till en ökad efterfrågan.

– På våra främsta marknader finns ett högt antal inkomstmiljonärer och en köpstark medelklass. Under pandemiåren minskade resandet och sällanköpen i många av länderna, men i stället ökade hemmakonsumtionen och då gick kunderna till fine foods-hyllorna i matbutiken.

EKN med på resan

Än i dag är julen Nyåkers absolut största säljperiod. Det innebär att verksamheten bygger upp ett lager värt cirka 25 miljoner kronor varje år och att likviditeten är pressad under stora delar av året. För att hantera utmaningen får företaget kredit av sin bank – och här spelar Nyåkers samarbete med EKN en viktig roll.

– Vi har länge använt EKN:s rörelsekreditgaranti för att få kredit av vår bank till bra villkor. Det har varit särskilt värdefullt nu när det har blivit svårare och mer kostsamt att låna pengar. Vi har inte så stora säkerheter som banken vill ha, så om vi inte hade EKN med i bilden hade lånet blivit långt dyrare för oss, säger Christoffer Sai Öberg.

I och med att en så stor del av Nyåkers beställningar kommer in kring jul får företaget också ligga ute med stora summor i väntan på betalning – många av länderna som de säljer till har fyra månaders betalningsvillkor.

– I nuläget är en stor order både en välsignelse och en utmaning för oss, eftersom faktumet att vi behöver ligga ute med så mycket pengar kan göra det svårt att ta en annan order. Därför vore det väldigt skönt för oss att i få betalt i förskott.

Nyåkers funderar därför på att även börja använda en annan EKN-garanti, den så kallade motgarantin. Den gör det lättare och tryggare för kunder att betala ut förskott när de gör affärer med svenska företag.

– Om fler kunder kunde betala i förskott skulle vi inte behöva tacka nej till beställningar – och slippa fundera på om julen i Bahrain är viktigare än den i Australien.