
Publicerad
- Case
- Bank
- Finansiering
Export i världsklass – 1080Motion växer med hjälp av EKN
Löparna på de sju första platserna på damernas 200 meter vid OS i Paris 2024 hade en sak gemensam. De använde alla 1080Motions träningsutrustning. Nu ska västeråsbolaget ta nästa steg på tillväxtresan – med stöd från EKN.
Toppmodern träningsutrustning som låter dig träna på ditt absoluta max, men med minimal risk att skada dig. Det är vad det svenska bolaget 1080Motion utvecklar, producerar och säljer. Bland kunderna finns världens bästa friidrottare samt alla storklubbar i världens bästa ligor inom bland annat fotboll, hockey och basket.
– Jag brukar jämföra vår bransch med elektrifieringen inom fordonsindustrin. Efter ett hundratal år med förbränningsmotor byter de till något renare och effektivare. På samma sätt får idrottare som lyft skrot i hundra år nu möjlighet att revolutionera sin träning med våra produkter, säger Per Nohlert, vd på västeråsbolaget 1080Motion.
Hemligheten i 1080Motions träningsutrustning är att motståndet skapas av en elektrisk motor i stället för av vikter. De är även utrustade med en mjukvara som ger användaren realtidsfeedback. Detta gör det möjligt att ställa in belastningen på hektot utifrån din egen styrka för att på så vis optimera motståndet – även i olika faser av samma övning. Det gör träningen både säkrare och effektivare.
– Med våra maskiner tränar du dessutom både koncentriskt och excentriskt, vilket ger en dubbelt så effektiv träning. Det betyder att du inte behöver träna lika länge med den höga belastning som du behöver för att få resultat. Det minskar skaderisken och realtidsfeedbacken gör att idrottare vågar träna hårt även under säsong, säger företagets grundare Anna-Carin Månsson.
Ända sedan starten 2013 har det varit en medveten strategi för 1080Motion att börja med att sälja in sina produkter till elitidrottare. Alla som är intresserade av träning ser upp till eliten och vill kopiera deras framgångsrecept. På sikt vill 1080Motion växa affären så att även ”vanliga människor” ska få möjlighet att träna smartare på gym och rehabcenter över hela världen.
– För oss har det aldrig varit en fråga om vi säljer till Bollnäs eller till Brisbane. Vi har över 1 000 kunder i alla världsdelar och jag skulle uppskatta att 99 procent av vår omsättning på drygt 100 miljoner kronor är export. Export är bolaget, säger Anna-Carin Månsson.
När vi ansökte om checkkredit sa banken först nej, men när EKN kunde kliva in och dela risken så gick det ändå vägen.
Per Nohlert, vd på 1080Motion

Med en revolutionerande produkt som används av världens bästa idrottare och har hela världen som marknad är det lätt att tänka att finansiering inte skulle vara något problem för 1080Motion. Men som för många andra utvecklingstunga bolag med tillväxtambitioner har ändå just tillgången till kapital ofta varit en huvudvärk. Det såg också ut att bli ett nej från banken när man under våren ansökte om en utökad checkkredit.
– Vi har historiskt haft jättesvårt att få bankfinansiering. Det har alltid varit någon detalj som det stupat på. När vi ansökte om checkkredit sa banken först nej, men när EKN kunde kliva in och dela risken så gick det ändå vägen, säger Per Nohlert.
Det var EKN:s rörelsekreditgaranti som löste upp knuten hos 1080Motions bank. Genom garantin tar EKN på sig 50 procent av bankens risk på krediten, vilket helt enkelt gör det möjligt för banken att säga ja. Ännu så länge har 1080Motion inte behövt röra krediten, men man är ändå otroligt tacksamma för möjligheten att stärka kapitalet.
– Det är brutalt skönt att ha en buffert. Den har gjort så att vi vågat satsa och ta kliv som vi annars inte hade tagit. Det handlar exempelvis om nya marknadsinsatser men också om att köpa in större volymer för att få bättre priser, vilket i förlängningen stärker lönsamheten. Vi vågar också ligga på större lager med den här säkerheten, säger Per Nohlert.
Efter att ha dubblat omsättningen under det senaste året har 1080Motion siktet inställt på att fortsätta tillväxtresan. En väg dit är att slå sig in på rehabmarknaden, men det gäller också att fortsätta på den inslagna vägen med elitidrottare. Det långsiktiga målet är en fortsatt uthållig och lönsam tillväxt.
– Det fina är att vi bara skrapat på ytan. Vi ser en stor potential i Indien, Sydamerika och Mellanöstern. Det kommer ett sommar-OS i Australien 2032, vilket säkert kan vara en katalysator på den marknaden. Kort sagt tror vi att vi kan växa i alla länder och på alla marknader, säger Anna-Carin Månsson.
Mer läsning för bättre företagsrådgivning



Garantiguiden
Är du osäker på vilken garanti som passar just din affär? Testa EKN:s garantiguide.
Garantiguiden