Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

För svenska företag är Norge många gånger den första exportmarknaden. Närheten, både geografiskt och kulturellt gör att steget till export är relativt lätt att ta.

– Att exportera varor till Norge fungerar i de flesta fall otroligt bra. Lär dig tullreglerna vid varuförsäljning utanför EU och anlita en speditör för dokumentationen. Då är du i princip i hamn och kan börja sälja direkt, säger Mimmi Goude, country manager på Business Sweden i Norge.

Tull och moms

Samtidigt som möjligheterna är stora finns det också situationer som kräver extra förberedelser. Tull och moms är två faktorer som alltid behöver undersökas. Utgå från grundregeln att så länge det inte är mat, jordbruksprodukter eller kläder som ska exporteras är det inga tullar på varorna. Men dubbelkolla alltid förstås.

Det är mottagaren som betalar moms. Produkter som skickas till Norge faktureras exklusive moms och köparen rapporterar och betalar sedan till det norska skatteverket.

– Svårigheterna uppstår vid leverans av tjänster, eller vid försäljning direkt till privatpersoner. Vid tjänsteförsäljning blir det svenska företaget momspliktigt i Norge, om omsättningen överstiger 50 000 norska kronor under ett år, säger Mimmi Goude och fortsätter:

– För de företag som säljer direkt till konsumenter uppstår ofta ett behov av att underlätta för konsumenter genom att momsregistrera företaget i Norge. På det sättet kan företaget stå som mottagare av varorna vilket gör att den norska kunden slipper krånglet med moms- och tullbetalning,

Aktiv verksamhet i Norge

Ta som exempel ett företag som säljer maskiner till den norska marknaden. I avtalet ingår installation, utbildning, service och garantier som utförs av personal från Sverige. Då behöver företaget registrera verksamheten i det norska Enhetsregistret. Upplysningar om uppdraget ska lämnas till ”Sentralskattekontoret for utenlandssaker” och all svensk personal behöver anmäla sig på ett norskt skattekontor för att göra en id-kontroll.

– Kulturella skillnader är också viktigt att ta med i beräkningen. Det är ett misstag att tänka ” hur svårt kan det vara – det är ändå bara Norge”. Vi upplever ibland att svenska företag initialt är lite naiva i sin första kontakt med landet. Det gör att man kanske missar att upprätta tydliga avtal, planer och riktlinjer för samarbeten med distributörer och återförsäljare. Det finns affärsmöjligheter i de flesta branscher i Norge. Men se till att göra hemläxan och ta inget för givet, säger Mimmi Goude.

EKN och Norge

  • Företag som gör en exportsatsning till Norge använder EKN:s garantier för att få finansiering från banken. Då är det banken som försäkrar sin kreditrisk. 
  • Företagen kan också försäkra sin egen risk, om de erbjuder kredittider på över två år. (För kortare kredittider finns privata kreditförsäkrare.)