Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Före detta socialdemokratisk näringsminister, vd för Folksam, styrelseordförande för Swedbank och rådgivare åt Northvolt – Anders Sundström har haft tunga roller inom politik och näringsliv i över 40 år. Under den tiden har han sett många kriser komma och gå. Och nu går vi mot tuffare tider för världsekonomin igen.

– Varje kris är på något sätt unik. Några har vi skapat själva här i Sverige, som till exempel när vi gick in i 1990-talet med hög skuldsättning och svaga offentliga finanser. IT-kraschen och finanskrisen 2008 var däremot globala kriser. Men oavsett finns det många lärdomar man kan ta med sig när vi nu går mot tuffare tider.

Här är Anders Sundströms bästa råd för hur exportföretag ska hantera en tuffare marknad:

1. Fokusera på din likviditet

Anders Sundström första råd blev han varse redan i lågkonjunkturen på 1970-talet, och det har visat sig värdefullt i alla kriser sedan dess:

– Var rädd om din balansräkning. På ren svenska innebär det att företagen bör se över sin kostnadsbild och skaffa sig så mycket reserver de bara kan. Det är sällan förlusterna i sig som är den största risken i en kris, utan att inte ha likviditet nog för att klara av en tuff period.

2. Agera nu

Precis som i den privata ekonomin är det lätt att stoppa huvudet i sanden och hoppas att stormen snart är över. Gör inte det, säger Anders Sundström:

– Det är ett stort och vanligt förekommande problem – att skjuta problemen framför sig och tänka att det ska lösa sig av sig självt. Det gör det sällan. I det här läget är det viktigt att snabbt ta kontroll över sina kostnader – och gärna se till att du har lägre kostnader än dina närmaste konkurrenter.

3. Utnyttja den starka dollarn

Sverige har å ena sidan en stor exportindustri och å andra sidan en stark inhemsk konsumtion. Den svenska exporten fortsätter för tillfället att växa, faktiskt med hela 24 procent första halvåret 2022.
– Hittills är det främst den inhemska delen av ekonomin som drabbas av situationen. Den starka dollarn, samt att andra delar av världen inte drabbats lika hårt som Sverige av situationen, gagnar den svenska exporten som just nu tickar på bra.

Anders Sundström säger därför att svenska exportföretag som kan få betalt i dollar ska tänka på att just exportbenet kan stå sig starkare i den här marknaden än den inhemska försäljningen.

– Vi kommer att få se lägre marginaler även i exportsektorn, så jag säger inte att exportbolagen helst ska andas ut. Men jag tror att exportmarknaden kommer att klara sig bättre än hemmamarknaden i Sverige den närmaste tiden.

4. Fundera på förvärv

Anders Sundströms främsta råd handlar om att hålla fokus på starka finanser, bra likviditet och att fokusera på lönsamhet framför tillväxt. Men för de företagen som har klara tillväxtambitioner ser han en väg framåt:

– En rad företag kommer att få det tufft den kommande tiden. Jag tror inte på att sträva efter stor organisk tillväxt i det här läget, men om du däremot står med starka finanser så kommer det troligen att finnas stora möjligheter att göra en hel del fina förvärv framöver.

5. Tänk på att det finns ett efter

Även om framtiden kan se mörk ut nu så vänder det upp förr eller senare. Det gjorde det till exempel både efter finanskrisen och IT-kraschen.

– Det här är på många sätt en global situation och på så vis påminner det om läget 2001 och 2008. Då vände det upp ganska snabbt, även om det kändes nattsvart just då. Vi går också in i det här i ett skede där Sverige som land har urstarka finanser – och det kommer att vara viktigt för hur vi kan ta oss ur det.