Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Tänk dig att glida fram över vattnet på en knäpptyst elektrisk surfbräda. Det är den känslan som har fått skåneföretaget Radinn att på bara några få år exportera sina surfbrädor till 50 länder över hela världen. Och nu siktar de på att vara bland de största aktörerna globalt inom denna helt nya produktkategori.

– Vår närmaste konkurrent kanske är jetskin, men det är ändå en helt annan produkt. Vår jetboard kan du bära under armen, och när du väl är ute på vattnet så surfar du runt i total tystnad. Så även om det säljs 130 000 jetskis varje år så tror vi att marknaden för oss kan vara ännu större, säger Radinns vd Mathias Bergman.

Mathias Bergman, vd Radinn

Han ser fram emot en stor och global potentiell marknad, inte minst i och med att de hela tiden utvecklar sin jetboard. Den första brädan vägde 70 kilo – idag är de nere i 40 kilo. Samtidigt har batteritiden gått upp – och så även maxhastigheten.

– Idag kan man åka runt 45 minuter på en full laddning med den nya generationens jetboards. I övrigt arbetar vi mot 30/30/30 – det vill säga att brädan ska väga 30 kilo och kosta runt 30 000 kronor. 30 knop, eller ungefär 55 kilometer i timmen, har vi redan nått.

En surfbräda med egen mobilapp

När det gäller priset är det dock en bit kvar till målet – en bräda kostar i dag från 74 000 kronor. Förra året sålde Radinn ändå runt 500 brädor till hela världen. USA står för 50 procent av marknaden och Australien, Mellanöstern samt ett antal asiatiska marknader märks bland köparländerna.

– Vår jetboard är helt uppkopplad, vilket bland annat innebär att vi kan sköta en hel del service på distans. Det hjälper oss så klart när vi ska exportera, i och med att köparen inte behöver skicka brädan till Sverige för att få service. Att den är uppkopplad ger oss också möjligheter att sälja uppgraderingar – till exempel kring maxhastigheten – direkt i en app kopplad till brädorna, förklarar Mathias Bergman.

Allt eftersom försäljningen ökar kan också skalfördelarna göra att priset går ner. Och försäljningen går just nu, pandemin till trots, i rätt riktning.

1000 procent upp i januari

– Vi trefaldigade försäljningen förra året och siktar på att trefaldiga den igen i år. Om vi bara tittar på januari och februari 2021 så har vi sålt tio gånger fler jetboards jämfört med samma tid förra året.

Det finns trots allt 125 miljoner snowboardåkare och 30 miljoner surfare där ute.

Det är en explosiv försäljningsökning, och precis som för alla tillväxtbolag så kommer det med en stor utmaning i form av ett ökat kapitalbehov. Enligt Mathias Bergman är pengatillgången direkt kopplad till tillväxten.

– Kan vi dubbla tillgången på kapital så kan vi dubbla försäljningen, så enkelt är det. Efterfrågan överstiger vår leveranskapacitet och det är kopplat till vårt working capital. Vi har just tagit in mer pengar i en emission, men det är också avgörande att ha goda kreditmöjligheter hos banken.

”EKN:s stöd är avgörande”

Där kommer in EKN in i bilden. Tack vare en rörelsekreditgaranti från EKN så har Radinns bank kunnat bevilja 15 miljoner i kreditlina.

– Det är avgörande för oss, och för att vi ska kunna växa som vi vet att vi kan. Med det sagt hade jag gärna tagit en kredit på 45 miljoner kronor, för det behöver vi. Men utan stödet från EKN så hade vi fått lita helt på externt kapital – och även om det går så är det viktigt att ha tillgång till både riskkapital och krediter från banken.

Mathias Bergman säger att den här typen av statligt stöd är viktigt för svensk export och för Sverige.

– Vi håller på att bygga ett globalt företag här i lilla Malmö, och det kommer att skapa intäkter och arbetstillfällen. Att EKN är med ger ringar på vattnet i hela regionen.

Nu siktar Radinn mot lönsamhet i år eller under 2022. Men framför allt på fortsatt tillväxt.

– Vi sålde 500 jetboards 2020, och siktet är inställt på 50 000 brädor om året. Det finns trots allt 125 miljoner snowboardåkare och 30 miljoner surfare där ute, och jag tror att vi kan nå dem och fler ändå med våra jetboards, säger Mathias Bergman.