Publicerad
- EKN möter
- Hållbarhet
- Trender
Elbåtar och laddbara motorcyklar – så ska svenska elfordon erövra världen
Världen håller på att elektrifieras. Först ut var bilarna, men nu tävlar företag om att bli först och bäst på el inom alla upptänkliga transportmedel. X Shore och Cake är två svenska företag i racet – och deras eldrivna båtar och motorcyklar lockar nu köpare från jordens alla hörn.
– Det pågår en elektrifieringsboom i hela världen, och den har just börjat. Transportsektorn är först ut, men sedan kommer industrin att följa efter. Efter att ha legat i stort sett stilla i 30 år spås nu till exempel den svenska elkonsumtionen att öka rejält de kommande 30 åren, säger Magnus Brolin som forskar på elkraftsystem och elmarknad på det statliga forskningsinstitutet Rise.
Magnus Brolin säger att även om svenska företag inte gått i bräschen för elbilsomställningen, så finns det mycket innovationskraft på området i Sverige. Det beror bland annat på att stora företag som ABB länge varit långt fram när det gäller elkraftsteknik.
– Dessutom har vi bra grundförutsättningar för innovation på området – mycket vattenkraft, bra infrastruktur och ett stabilt och väl utbyggt elkraftsystem. Det är därför företag som Facebook och Amazon vill bygga sina datahallar här, och det är därför det finns många nya och innovativa elteknikföretag i Sverige.
Stor miljövinst till havs
Ett av de företagen är X Shore, som tillverkar exklusiva elbåtar. Konrad Bergström är grundare och styrelseordförande för X Shore – han säger att om miljövinsten är stor med elbilar så är den ännu större till havs.
– Det krävs mer energi för att framföra en båt än en bil, eftersom vattnet har mycket högre friktion. Det gör också att besparingen blir större när man gå över till eldrift på sjön. I pengar mätt kostar det mellan 5 och 10 procent att köra en elbåt i jämförelse med en vanlig båt med förbränningsmotor – och miljövinsten blir dessutom enorm.
Konrad Bergström grundade X Shore efter en livslång kärleksaffär med havet. Under åren hade han sett hur miljöförstöringen påverkat havet, och samtidigt noterat att båtindustrin inte hängde med i utvecklingen på miljöområdet.
– Båtbranschen har till stor del bestått av mindre lokala aktörer, och det har saknats aktörer som har gått i bräschen ur en teknik- och miljösynpunkt.
”Born Global”
Därför tänkte Konrad Bergström globalt redan från dag ett. Han ville också skapa en båt som likt moderna bilar har smart teknikintegrering och ett fokus på att allt bara ska fungera. Och intresset har inte låtit vänta på sig
– 70 procent av vår försäljning går till utlandet. Världens största båtmarknad för fritidsbåtar är USA, men vi har också gjort affärer i Saudiarabien och runtom i Europa. Dessutom märker vi ett stort intresse från offentliga verksamheter i olika länder – nyligen hade vi till exempel ett möte med kommunen i Venedig som är intresserade av att använda elbåtar i sin verksamhet.
Att X Shore är ett svenskt företag använder de ofta när de marknadsför båtarna, och det ger varumärket en extra skjuts, säger Konrad Bergström.
– Det ger en trovärdighet redan från början. Vi har tryckt på det så mycket vi kan, och det gör skillnad. Inte minst ser vi det på hur tidningarna skriver om X Shore – i Forbes skrev de till exempel just ”The Swedish Startup” i sin artikel om X Shore.
Cake – eldrift på två hjul
Cake är ett annat företag som vill revolutionera hur vi transporterar oss, men i det här fallet på två hjul. Med sina eldrivna motorcyklar vill de förändra hur vi pendlar till jobbet – men också få fler att upptäcka kicken i att köra motorcykel.
– Det har funnits elmotorcyklar ett tag, men de har byggts på samma sätt som man alltid har byggt motorcyklar. Det innebär att de har vägt uppåt 200 kilo. Vår lättaste modell väger 68 kilo, och tar i stället sin inspiration från moderna kolfiber- och aluminiumcyklar. Vi har med andra ord försökt tänka nytt kring hela konceptet motorcykel, säger Stefan Ytterborn som grundat företaget.
Cake kommer i slutet av nästa år att ha åtta modeller på marknaden – vissa för pendling till jobbet och andra för att åka på skogsstigar eller på bana. Batteriet håller för upp till fyra timmars körning och motorcyklarna har en toppfart på runt 100 kilometer i timmen.
– Tack vare eldriften kan man digitalt välja sitt eget ”driver mode” – man kan ställa in sin egen maxfart och även anpassa accelerationen efter sina önskemål. Vi vill att alla ska känna sig trygga med att köra en motorcykel från Cake.
Målet: 200 000 motorcyklar om året
Målet är att ta en ledande position på den globala marknaden för lätta motorcyklar. 2020 ska bolaget omsätta runt 50 miljoner kronor, och siktet framåt är högt ställt.
– Vi vill ta andelar från bilmarknaden och sälja 200 000 motorcyklar om året 2030. Försäljningen fördelar sig jämnt mellan USA och Europa, och vi räknar med att den marknaden kommer att växa exponentiellt.
Även Stefan Ytterborn pekar på fördelarna med att vara ett svenskt företag.
– Oavsett vad jag har sålt har det alltid funnits god anledning att understryka kopplingen till Sverige. Det skapar trovärdighet och är absolut något jag tycker att fler svenska företag ska använda när de går på export.