Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten
Den som finns på exportmarknaden, gärna på flera, har lättare att balansera nedgång på den svenska marknaden.

Förra året stod SME för drygt 40 procent av Sveriges totala export.

   – De är små, men många. De exporterar allt från lingonsylt till enormt avancerade styrsystem och luftvärnsrobotar, säger Carl-Johan Karlsson och tillägger:
   – Vår undersökning visar hur avgörande exporten är för de här bolagen. Därför är det av största vikt att se till att de har den finansiering de behöver för att kunna exportera mer och fortsätta växa.

De flesta exportföretagen (80 procent) har enligt undersökningen som målsättning att absolut eller kanske öka exporten. Och en majoritet (60 procent) har en plan för att öka exporten.

   – Vad som är intressant är också hur de säger att de ska växa, inte genom att exportera mer av produkter de redan har, nej, 82 procent säger de ska växa genom att satsa på nya produkter och tjänster, säger Carl-Johan Karlsson.

Och om efterfrågan på företagets produkter skulle minska på den svenska marknaden så skulle de flesta exportföretagen (83 procent) absolut eller kanske försöka öka försäljningen på exportmarknader. En majoritet (59 procent) skulle absolut göra det.

   – Det här är intressant. Det visar ju tydligt att den som finns på exportmarknaden, gärna på flera, har lättare att balansera nedgång på den svenska marknaden. När den viker, ja då finns det ofta en annan marknad som går bättre, säger Carl-Johan Karlsson, och avslutar:

– Särskilt med tanke på att det är dubbelt så många exporterande SME-företag som anser att det är svårast att hålla uppe försäljningsvolymen till svenska kunder (37 procent) jämfört med dem som tror att det är svårast i exporten (18 procent).

EU utanför Norden (37 procent) är den mest lockande exportmarknaden om företagen skall öka sin export. Näst mest lockande är Norden (26 procent) följt av övriga Europa 13 procent, Nordamerika (11 procent) och Asien (6 procent).

Om undersökningen

Metod: Telefonintervjuer med vd eller en av vd utsedd person
Målgrupp: Exportföretag med 1–249 anställda
Antal intervjuer: Drygt 300
Vägning: Resultatet har vägts med avseende till bransch och antal anställda
Fältperiod: Undersökningen genomfördes av Skoop 1 - 28 februari 2024