Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Svensk export till Asien uppgick förra året till 220 miljarder kronor. Det kan låta mycket, men sett från andra hållet uppgick enbart Kinas import av varor till nästan 28 500 miljarder kronor år 2022. Det finns med andra ord potential kvar för de svenska bolag som ännu inte inlett en exportsatsning österut.

Men hur går man tillväga? Det finns en rad avvägningar att göra. Joakim Abeleen är Business Swedens chef för Östasien och Oceanien. Han säger att ett viktigt första steg är att välja marknad.

Välj rätt marknad

– Det gäller så klart för alla exportsatsningar, men Asien är ju inte enbart en marknad. Det finns ett stort antal länder i regionen och inom dem finns städer som vardera har större ekonomi än många europeiska länder. Dessutom är skillnaderna stora mellan de olika länderna – och inom länderna.

Idag är de största asiatiska mottagarna av svensk export Kina, Japan och Sydkorea. De två sistnämnda har EU och därmed Sverige frihandelsavtal med. Utöver dessa jättar finns det intressanta uppstickare som Indonesien och Vietnam – och även för Vietnam finns det ett nytt frihandelsavtal på plats. Joakim Abeleen tipsar om att inte stirra sig blind på marknadens storlek, utan också se till faktorer som just frihandelsavtal, marknadens komplexitet och hur stor del av marknaden du kan nå.

– Australien, som förvisso inte geografiskt hör till Asien, kan ändå vara ett intressant exempel. Marknaden är inte stor, men de är väldig öppna för svenska produkter och har en relativt liten inhemsk produktion. Dessutom är språket engelska och de har sommar när vi har vinter, vilket kan hjälpa svenska bolag att jämna ut säsongsvariationer.

Exportera eller etablera?

När du bestämt dig för en första marknad att ge dig in på uppstår nästa fråga – ska du exportera dit eller etablera dig där? Många svenska bolag finns redan på plats i Asien med dotterbolag, tillverkning och försäljning på plats.

– Ofta kanske man börjar med att exportera till en region för att sedan etablera sig där. Här hjälper vi på Business Sweden gärna till – till exempel kan era medarbetare sitta på våra kontor medan ni etablerar en närvaro i regionen. Vi kan till och med anställa era resurser innan ni tar steget och startar ett eget lokalt bolag, säger Joakim Abeleen.

Affärsutvecklarna på Business Sweden kan också koppla samman ditt företag med potentiella affärspartners. Dessa lokala affärspartners är nämligen ännu en viktig väg österut.

Säg inte ja till första bästa samarbetsmöjlighet utan ta tid att hitta rätt affärspartner

Hitta en lokal affärspartner

– Det är ett av våra huvudråd: Säg inte ja till första bästa samarbetsmöjlighet utan ta tid att hitta rätt affärspartner – en trovärdig partner som ni kan växa med och som kan lyfta ert varumärke.

Richard Nakamura forskar i internationellt företagande och undervisar i asiatiska tillväxtmarknader vid Göteborgs Universitet. Utöver en lokal affärspartner tipsar han också om värdet av att undersöka vilken svensk närvaro som redan finns på den tänkta marknaden.

Hitta svenska storbolag

– Många av de riktigt stora svenska företagen finns på plats runtom i Asien. Att ta sig in i dessa företags värdekedjor är ofta en bra metod för små och medelstora företag, inte minst med långa kontrakt som kan stödja kassaflödena initialt i en exportsatsning.

Dessutom, säger Joakim Abeleen, ska man hålla koll på så kallade industrikluster, som är vanliga i många delar av Asien.

– Här kan företag dra nytta av att etablera sig nära varandra – och dessa kluster är en viktig del i Asiens tillväxt. Det kan vara värdefullt att se vilka andra svenska företag som finns på plats inom sådana kluster, inte minst just för mindre bolag som här kan komma in som underleverantörer.

På frågan om ett avslutande råd för att lyckas med en asiatisk exportsatsning lyfter Joakim Abeleen en avgörande faktor – och det är att satsa fullt ut.

Satsa rejält och ta hjälp

– Det här går inte att göra halvdant. Lägg tid och resurser, utse en exportchef, spendera tid på marken och träffa kunder öga mot öga. Och var ödmjuk inför att det tar tid – men är värt det.

Richard Nakamura tipsar i stället om att ta hjälp av den svenska expertis som finns på plats runtom i landet och som har som specifik uppgift att hjälpa svenska företag.

– Här är ju till exempel Business Sweden ett bra exempel med engagemang och lokal kunskap. Även Sveriges handelskammare har en fantastisk kunskapsgrund. Dessa organisationer finns på alla större marknader i Asien och har lång erfarenhet av vad som krävs för att göra bra affärer.

Läs mer

Två glas med äppelmust står på ett bord framför en skål med äpplen och två flaskor kullamust.

  • Case
  • Garantier
  • Marknader

Skånsk must ska bli ett måste i Asien

På butikshyllor på Bali, och i Singapores köpcentrum, är kylarna fulla av skånsk äppelmust. Det är resultatet av Kullamusts tioåriga satsning på att nå 4,8 miljarder asiatiska konsumenter med sin ”exotiska” dryck.

Skånsk must ska bli ett måste i Asien
En man och en kvinna går i ett affärskvarter

  • Marknader
  • Trender
  • Världshandel

3 marknader du inte får missa

Letar du efter tillväxtpotential kan Indonesien, Filippinerna eller Vietnam vara helt rätt marknad för er nästa exportsatsning.

3 marknader du inte får missa