Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

– Svenska banker kommer att få allt fler förfrågningar från sina företagskunder om handel med Vietnam. Och jag tror att de banker som kan landet, och kan hjälpa sina kunder på vägen, kommer att ha en konkurrensfördel, säger Björn Savlid som är Handelssekreterare och Country Manager för Business Sweden i Vietnam.

Svenska banker kommer att få allt fler förfrågningar från sina företagskunder om handel med Vietnam

På Business Swedens lokalkontor i Hanoi har man just ökat personalstyrkan. Under året kommer fem-sex medarbetare att finnas på plats för att hjälpa svenska företag i landet. Skälet till detta är just det växande intresset bland svenska företag.

– 2012 uppgick handeln med Vietnam till 6 miljarder konor – nu ligger siffran på 12 miljarder kronor. Att exporten växer beror på flera faktorer, inte minst på att den köpstarka medelklassen i landet växer snabbt.

Enligt Björn Savlid kommer 30 miljoner vietnameser att tillhöra landets medelklass år 2025 – det är nästan en fördubbling sedan 2012. Samtidigt görs stora satsningar på infrastrukturen och sjukvården i landet. Bara totalbudgeten för Ho Chi Minh Citys nya flygplats ligger på 16 miljarder dollar.

Exporten till Vietnam växte 2020

– Till det byggs tunnelbanan ut i både Hanoi och Ho Chi Minh City, vägnätet expanderas, det byggs nya sjukhus och sker stora investeringar i ny energi. Det här är områden där svenska företag är väldigt starka, och det märks på det ökade intresset vi ser, säger Björn Savlid.

Johan Fredriksson, landanalytiker på EKN, håller med.

– Vietnams satsningar på att modernisera och bygga ut sin infrastruktur erbjuder affärsmöjligheter inom många områden. En tydlig urbanisering bland de nästan 100 miljoner vietnameserna gör dessutom sitt till.

Dessa trender återspeglas i statistiken. Vietnam var ett av en handfull länder vars ekonomi till och med växte under pandemiåret 2020. Och enligt prognoser från Världsbanken och IMF väntas dessa trender bidra till en fortsatt robust tillväxt i Vietnam – på nivåer kring 6-7 procent.

För de första 11 månaderna 2020 ökade dessutom den svenska exporten till Vietnam med 4 procent, medan exporten som helhet krympte med 6 procent.

Från 14 till 260 miljarder

– En långsiktig strategi för Vietnam är att satsa på att modernisera sin ekonomi genom att främja handel – bland annat genom att gå med i en rad handelsavtal och integrera sig i regionala värdekedjor. På så sätt har de kunnat dra nytta av ett gynnsamt geografiskt läge och sin betydande arbetskraftspotential, förklarar Johan Fredriksson.

I dag finns flera av Sverige globala företag på plats i landet. H&M har butiker i Vietnam – och ABB, Tetrapak, Sandvik, SKF och flera av våra stora industriföretag finns också på plats – både för att sälja och producera i landet.

Enligt Björn Savlid och Johan Fredriksson öppnar det upp dörren även för små och medelstora företag.

– Det finns stora möjligheter att etablera sig i landet som underleverantör. Dessutom finns stora internationella teknikföretag som Samsung, LG , Intel och Google – liksom en rad av Apples underleverantörer – på plats i landet, och även här ser vi möjligheter för svenska SME-företag.

Banker stänger ner

Med möjligheterna kommer också hinder. Vietnam är en omogen marknad, och enligt Björn Savlid utgör byråkrati och korruption två utmaningar för svenska företag.

Att ha bra kontakter med banken är också en viktig förutsättning för att kunna göra affärer, och här är Björn Savlid bekymrad. För trots nytt frihandelsavtal med EU och den kraftiga tillväxten så berättar han att svenska banker har dragit ner på sin närvaro i Asien.

– Vi har märkt att de svenska bankerna stramat åt relationerna till banker i Sydostasien, och minskat sin egen närvaro. Det är bekymmersamt eftersom vår bild är att viljan att göra affärer i och med Vietnam bara kommer att öka.