Mängden utdelade brev minskar drastiskt men internethandeln får paketutdelningen att skjuta i höjden. Det har Flexbox tagit fasta på med sina egenutvecklade paketlådor. Men det måste gå snabbt för att de inte ska bli omkörda av de stora jättarna.
En stor satsning är alltid ett risktagande. Genom att EKN garanterar 50 procent av Flexbox krediter har företaget kunnat få den finansiering som behövs för att expandera internationellt på nya marknader.
– EKN ger oss finansiell styrka att föra ut konceptet i Europa. Vi hade förmodligen fått vänta ytterligare fem år med att gå ut i Europa annars. Nu kan vi konkurrera på en internationell marknad. Vi har satt som mål att vi inom fem år ska omsätta 100 miljoner, där exportsidan ska stå för cirka femtio procent. Det vore inte möjligt utan EKN, säger André Cedermarker, marknads- och ekonomichef för Flexbox.
Flexbox har varit etablerade internationellt i tre år, men det var när EKN kom in i bilden det blev riktig fart. Då kunde företaget bygga upp support med utbildad personal i varje land och är nu lika strukturerade i sju länder utomlands som hemma.
Att EKN jobbar med små företag som Flexbox kom som en överraskning för bröderna Ted (inköps- och produktionschef) och André Cedermarker.
– Innan hade vi en helt felaktig bild av EKN – vi tänkte att det här är inget för lilla Flexbox, men det fungerar utmärkt. De personer vi haft att göra med på EKN har varit väldigt bra och informella, man ska inte skrämmas av att det är en stor organisation i Stockholm. EKN finns även regionalt med kontaktpersoner som förstår dina behov, avslutar André Cedermarker.
Lomma, Skåne
Tillverkar och säljer postlådor, paketlådor och fastighetsboxar.
Cirka 14,4 miljoner kronor
Skandinavien, Tyskland, Storbritannien och Nederländerna.
Flexbox behöver kapital för att kunna öka takten på sin expansion i Europa.
Rörelsekreditgaranti. EKN garanterar upp till 50 procent av krediten som Flexbox tar vilket gör det lättare för dem att få finansiering.