Sandqvist, årets Exportgasell

Det snabbväxande företaget Sandqvist har i dag utsetts till årets Exportgasell. EKN:s affärsområdeschef för små och medelstora företag, Carl-Johan Karlsson, delade ut priset på premiären av årets Di Gasell i Stockholm.
Sandqvist designar, tillverkar och säljer ryggsäckar, väskor och accessoarer. Företaget har haft en raketsnabb tillväxt och gått från 4,1 miljoner kronor till 61,4 miljoner kronor i omsättning på fem år.
– Det är en makalös resa Sandqvist har gjort. Deras tydliga satsning på den globala marknaden och export av sina produkter är något vi vill uppmärksamma med detta pris, säger Carl-Johan Karlsson.
– Vi är jätteglada för priset. Det är inte så ofta man klappar sig själv på axeln och då är det extra trevlig att få pris och på det sättet bli påmind om att man gjort rätt, säger Daniel Sandqvist, en av grundarna av företaget.
De vinner priset för sin framgångsrika strategi att växa internationellt. De har cirka 500 återförsäljare i över 30 länder, däribland flera tillväxtmarknader i Asien.
På frågan om vad som gjort att de lyckats så bra svarar Daniel:
– Det är en utmaning att vara tydlig i sin kommunikation och att inte krångla till det i onödan. Sedan ska man se till att ha kul och omge sig mer smarta och drivna medarbetare och partners. Det är också viktigt att vara nyfiken och ha förståelse för främmande affärskulturer och att våga fråga om råd.
Har ni några nya marknader på gång?
– Vi växer nu starkt på flera marknader men vi jobbar ständigt på att etablera oss på nya. Det är ett långsiktigt och spännande arbete, säger Daniel.
Det är andra året i rad som Exportgasellen delas ut. För att vinna krävs att företaget är ett gasellföretag som exporterar till tillväxtmarknader, har substantiell export i förhållande till omsättningen och att företaget har export till tillväxtmarknader som en uttalad affärsstrategi.