– Det här är en av de risker som alltid finns vid export. Och i lågkonjunktur ökar den. De faktiska problemen med att få betalt har dessutom ökat något under det senaste året så det spär nog på företagens oro framåt, säger Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef SME och Midcorp på EKN.

13 procent av de tillfrågade företagen bedömer att det finns en hög risk att de inte kan få betalt i sina exportaffärer det närmaste året. För ett halvår sedan var andelen nio procent. 58 procent ser en låg risk och 27 procent ser ingen risk. Bland de företag som har högre andel export bedömer ännu fler – 18 procent, att risken är hög.

– Små och medelstora företag står för 40 procent av Sveriges totala export och är oerhört viktiga för Sveriges ekonomi. En av anledningarna till att EKN finns är att försäkra företagen mot riskerna att inte få betalt. Varje exportaffär är viktig, säger Carl-Johan Karlsson.

Metod: Telefonintervjuer med vd eller en av utsedd person
Målgrupp: Exportföretag med 1 - 249 anställda
Antal intervjuer: 300 intervjuer
Vägning: Resultatet har vägts med avseende på antal anställda
Fältperiod: Demoskop genomförde undersökningen, som genomfördes 28 februari - 13 mars 2023 och jämförs med resultatet från undersökning gjord i oktober 2022.