Förfalskningarna tar över i krisen – så skyddar du ditt företag

Coronakrisen har fått de globala marknaderna och tillverkningsindustrin att stanna upp. Men en grupp ser ut att klara sig utmärkt i den nya verkligheten: varuförfalskarna. Även SME-företag drabbas av förfalskningar och piratkopiering – så här skyddar du ditt företag.

Initiativet BASCAP höll nyligen en webbaserat seminarium om varuförfalskning under coronakrisen samt hur det påverkar mikro-, små och medelstora företag. BASCAP står för Business Action to Stop Counterfeiting and Piracy och grundades av Näringslivets världsorganisation (ICC).

På seminariet konstaterades bland annat att 3,3 procent av världshandeln redan idag utgörs av så kallade ”fake goods”, det vill säga fuskvaror som tillverkas och säljs utan rättighetshavarens tillstånd. Den här typen av varor finns inom praktiskt taget alla industrisektorer, som alkohol, elektronik, mode, cement, inredning och läkemedel.

Klarar krisen

Under coronakrisen har BASCAP sett tydliga tecken på att varuförfalskningen frodas. Statistik är svår att få fram i dagsläget, men man hänvisar bland annat till hur snabbt förfalskarna började marknadsföra hälso- och sjukvårdsprodukter som handdesinfektion och ansiktsmasker – Facebook ska ha raderat miljontals misstänkta annonser de senaste månaderna.

Varför verkar just varuförfalskarna klara krisen så bra? Här finns flera möjliga förklaringar:

> När legitima fabriker och produktionskedjor stänger ned kan förfalskarna hålla öppet. De arbetar ofta i nära, familjebaserade nätverk utan extern inblandning.
> Det görs mindre intensiva varukontroller på grund av social distansering, något som blir särskilt tydligt i tullarna.
> SME-företag har ekonomiska problem och resurser som vanligtvis går till att skydda intellektuell egendom allokeras nu till vad som anses vara mer akuta problem.
> Konsumenter har mindre pengar och letar efter billigare alternativ när de shoppar.
> Försäljningen av förfalskade varor är till stor del baserad på e-handel och e-handeln stiger starkt i coronakrisen. Det är också lättare att lura konsumenter online än i fysiska butiker – många förfalskare använder varumärkets faktiska bilder men skickar sedan en kopia.

”Förstör våra samhällen”

På BASCAP-seminariet konstaterades att det finns många negativa effekter med varuförfalskning. Utöver att konsumentförtroendet för varumärken skadas är förfalskningsindustrin kopplad till hälso- och säkerhetsrisker för konsumenter, olaglig handel med vilda djur, människohandel och finansiering av terrorism. Det som många ser som en bra affär kan alltså göra stor skada på samhället.

Så skyddar du dig

Det är inte ovanligt att SME-företag saknar en riktig strategi för att skydda sig mot brott mot immaterialrätten. På seminariet gavs de här tipsen till företag som vill skydda sin intellektuella egendom:

> Om du sysslar med e-handel via tredje part, välj ett fåtal pålitliga plattformar som du säljer dina produkter genom. Samarbeta med plattformarna och se vad de har för lösningar för att motverka varuförfalskning och piratkopiering. Amazon driver exempelvis initiativet Project Zero där företag kan ange information om det egna märket som sedan används för att leta upp förfalskningar på plattformen. Under 2019 hindrade Amazon sex miljarder misstänkta produktannonser från att läggas upp.
> Leta själv efter kopior av dina produkter, din logga, din webbsida eller liknande online.
> Granska nya leverantörer ordentligt. Kontrollera exempelvis att den fysiska adress som de anger stämmer.
> Se till att du har ett register över din intellektuella egendom, dina licenser, dina domäner och liknande.
> Definiera dina affärshemligheter, det vill säga affärs- eller driftförhållanden som – om de avslöjades – skulle innebära skada för företaget. Fördefinierade affärshemligheter kan bli aktuella att visa upp i rättsfall.
> Se till att skriva vattentäta avtal kring rättigheter med exempelvis grafiska designers, om du inte vill riskera att de får rätt att använda din logga eller ta fram en annan som liknar den.
> Sök patent för dina produkter eller för specifika komponenter. Många SME-företag anser att det är för krångligt, dyrt eller tidskrävande, men patent är ett starkt hjälpmedel i skyddandet av intellektuell egendom.
> Samarbeta med rättsväsendet och andra organisationer eller grupper som arbetar mot förfalskningar och piratkopiering.

Läs även