Maria Nila går i bräschen för den växande skara kosmetikföretag som satsar på export samtidigt som det internationella intresset för svenska skönhetsmärken är stort.
Det ligger starka värderingar bakom de helveganska klimatkompenserade produkterna. Värderingarna har tagit Maria Nila hela vägen från ett krisdrabbat familjeföretag till en exportsuccé på mindre än ett decennium. Sedan de tog steget ut i Europa 2012 har de lyckats med konststycket att öka sin omsättning och vinst samtidigt som de investerar löpande i expansion till nya marknader.
– I dag är det många märken som tar fram veganska serier men för oss är det veganska och hållbara en del av bolagets själ. Det är ingenting som bara skapats utifrån ett uppkommet konsumentbehov, säger Henrik Widman, Head of Export på Maria Nila.
Fem marknader om året
Som vinnare av Årets Kosmetikexportör är man det svenska företag som enligt juryn har lyckats bäst på skönhetsindustrins marknader utanför Sverige. Sedan Maria Nila gick utanför gränserna har de expanderat till ungefär fem marknader om året men visionen är att inte bara bli störst utan också att vara en förebild inom hållbar skönhet globalt.
– Strategin har hela tiden varit att växa men att göra det med rätt samarbetspartners redan från början, säger Henrik Widman. Jag tror det är långsiktigt bäst att medvetet välja sina samarbeten, börja i liten skala och sedan växa organiskt för att få med hela själen av varumärket. Frågar du en frisör i exempelvis England så vet de vad vi står för.
Kosmetikexporten omsätter miljarder
Kosmetika är en exportgren som ökar. Som svenskt varumärke har man redan från start fördelen att vara förknippad med positiva värden som hållbarhet, bra kvalitet och innovation.
– Det finns en buzz kring Sverige som bidrar till en stor potential för svenska kosmetikföretag att lyckas på den internationella marknaden. Med det här priset vi vill inspirera aktörer inom skönhetsbranschen att se en marknad utanför Sverige, säger Gabriella Danielsson, global affärsutvecklare på Business Sweden.
För att dela ut priset på galan var utrikeshandelsminister Ann Linde på plats. Utöver vinnaren var de nominerade c/o Gerd, IDUN Minerals och Verso Skincare som också är framgångsrika exempel på svenska kosmetikföretag somt tagit steget ut på marknaden.
– Det känns väldigt roligt att dela ut priset till årets bästa kosmetikexportör. Sverige har en kosmetikexport på 5 miljarder per år och den ökar. Den svenska exporten skapar 1,4 miljoner jobb och bidrar till svensk tillväxt, säger Ann Linde.