Tre heta tillväxtmarknader för svenska företag

De nordiska länderna är fortfarande de allra vanligaste marknaderna för små och medelstora företag som vill börja exportera. Helen Rönnholm på Business Sweden tipsar om varför det kan löna sig att lyfta blicken och se österut.

För små företag kan tillväxtmarknader i Asien både locka och samtidigt kännas lite skrämmande. Länderna är språkligt och kulturellt annorlunda. Dessutom kan det fysiska avståndet göra kontakten krångligare och dyrare. Men med det i bagaget ska man inte heller glömma att det finns stora möjligheter och lönsamma affärer att hämta hem i denna tillväxtregion.

– Asien är hett, det går inte att bortse från. I vissa fall är det själva känslan av att börja göra affärer i en annan kultur som är det största hindret att överkomma. När man väl kommit över den barriären visar det sig ofta att det är lättare än man initialt trodde, säger Helen Rönnholm, head global business development, SME & Going Global Initiative på Business Sweden.

Helen Rönnholm
Helen Rönnholm, Business Sweden

Här är tre tillväxtmarknader som växer med omkring sex procent årligen och har stor potential för svenska företag.

Vietnam

Starkt svenskt varumärke ger fördelar.

Politisk stabilitet, tillväxt och en växande konsumentmarknad lockar svenska företag till Vietnam. Landet jobbar aktivt med att locka till sig utländska företag och branscher med extra stora möjligheter är telekom, transport och tillverkningsindustri. Sverige har långa och goda relationer till Vietnam efter att, som första västland 1969 etablerat diplomatiska relationer med landet.

Filippinerna

Stora behov av infrastrukturlösningar skapar möjligheter.

Ett land under omvandling med en växande medelklass och stora behov inom alla former av infrastruktur. Landet har 105 miljoner invånare och en mycket ung befolkning. Ekonomin är koncentrerad kring huvudstaden Manila. Filippinerna är en önation och logistiken mellan olika öar kan vara lite problematisk.

Bangladesh

Stor erfarenhet inom kläd- och textilindustrin

Bangladesh är den minst utvecklade marknaden av de tre. Samtidigt är tillväxttakten i ekonomin hög och kläder och textilier från Bangladesh är vanliga i Sverige. För svenska små och medelstora företag finns affärsmöjligheter inom framförallt telekom och tillverkningsindustri.

Läs även