Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

Fredrik Josefsson, SEB

Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs and High Growth på SEB. Han är också initiativtagare till SEB Greenhouse, som hjälper mer än 5 000 svenska företag på deras tillväxtresa. Han har med andra ord sett företag växa både långsamt och snabbt.

Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs and High Growth på SEB

– De flesta företag som växer gör det organiskt, men det tar tid och inte sällan blir det svårare ju större företagen blir. Det finns dock flera sätt att snabba upp tillväxten – men vilken väg som är ”rätt” för ditt företag beror på flera olika parametrar.

  • Företagets verksamhet och struktur. Vad är det ni producerar och säljer – och hur?
  • Ni som sitter bakom ratten – ägarna. Vilka visioner har ni för företaget, och vilka risker är ni beredda att ta?
  • De ekonomiska förutsättningarna är såklart också viktiga. Att ta in kapital eller lån, eller att skaffa garantier som möjliggör en expansion, är ofta avgörande för att kunna genomföra en expansion – oavsett vilken väg ni väljer.

Här är tre av Fredrik Josefssons bästa genvägar till snabb tillväxt:

Köp upp konkurrenten

– Det är inte bara techbolag och globala jättar som köper upp andra bolag, företagsförsäljningar sker även bland små och medelstora företag. Och det finns goda skäl till varför det kan vara en bra idé att ”köpa” sig till expansion, säger Fredrik Josefsson.

  1. Du får kunder och renommé på köpet.
  2. Du kan öka takten i din expansion eftersom verksamheten redan är igång och förhoppningsvis lönsam.
  3. Du får stora skalfördelar genom att ha gemensamma inköp, IT-lösningar och chefsroller.

Många företagare märker att de har svårt att växa över en viss storlek. Faktum är att Sverige har relativt många småföretag (och globala jättar), men jämförelsevis få mellanstora företag. Efter ett tag stöter många företag helt enkelt på en platå, där tillväxten blir lidande.

Då kan det vara en bra idé att förvärva en konkurrent, och de kommande åren kan många sådana möjligheter visa sig. Enligt en undersökning från Visma riskerar nämligen fyra av tio småföretag att gå i graven när ägaren ska gå i pension. Bara var sjunde företagare tror att en familjemedlem kommer att vilja ta över, och det kan öppna upp för många företagsförsäljningar.

Det behöver heller inte vara oöverkomligt dyrt.

– Det finns många företag med äldre ägare eller dålig lönsamhet – eller företagare som vill bli en del av något större. En väg att genomföra affären utan kapital kan vara att erbjuda ägaren delägarskap i det nya större företaget, säger Fredrik Josefsson.

Väx med franchising

Franchising går ut på att man tar ett koncept som visat sig framgångsrikt, och helt enkelt gör om det någon annanstans. Eller rättare sagt, låter någon annan göra om det – och ger dig en del av vinsten eller omsättningen. Och det är inte bara snabbmatskedjor som drivs med franchising; såväl Hemglass som Anticimex och Yogayama har det som affärsmodell.

– Alla som funderar på att växa genom franchising måste först ställa sig en rad viktiga frågor. Den första är om receptet går att kopiera? Kommer konceptet att fungera även med en annan entreprenör bakom ratten?

Det är också viktigt att du har hittat dina framgångsfaktorer innan du börjar tänka på franchising. Eftersom franchising handlar om att kopiera ett koncept måste du vara säker på att originalet är perfekt innan du lägger det i kopiatorn.

– När du är säker på din sak erbjuder dock franchise flera fördelar för den som vill växa snabbt, säger Fredrik Josefsson.

  1. Du kan expandera snabbare när du inte själv måste hantera varje nyetablering.
  2. Du kan dela på investeringskostnaden med franchisetagarna – och därmed minska kapitalbehovet.
  3. Du kan få högre kvalitet och större engagemang med en driven entreprenör bakom varje ny etablering.

Hitta nya marknader

Att satsa på export är inte bara en tillväxtmetod, lika gärna kan det vara en helt naturlig del i affärsmodellen. Men en av anledningarna till att tillväxten kan gå långsammare och långsammare är att den lokala marknaden är mättad. Då kan utlandsexpansionen bli ett riktigt lyft för din omsättning.

Helen Rönnholm, Business Sweden

Helen Rönnholm är Head of Business Ecosystem Consumer Products på Business Sweden. Här är hennes bästa tips för att hitta företagets nästa marknad.

Helen Rönnholm är Head of Business Ecosystem Consumer Products på Business Sweden

1. Gör en lista på potentiella marknader

Skriv ner 10-15 potentiella marknader i en matris. En marknad kan vara ett land, men också en stad eller en region. Välj sedan ut ett antal viktiga kriterier som ni ska bedöma för varje marknad.

– Dessa kriterier kan handla om hur stor marknaden är, vilken köpkraft som finns i landet, hur regler och eventuella handelsavtal ser ut – och vilka konkurrenter som finns. En viktig parameter är också om ni inom företaget har kontakter och lokalkännedom på marknaden, säger Helen Rönnholm.

2. Fundera över era styrkor!

Det finns en anledning till att era produkter eller tjänster fungerar i Sverige. Det kan handla om produkten i sig, trender, er marknadsföring och mycket annat. Lista era USP:ar och fundera om de kan vara styrkor även på andra marknader.

– Vad är det specifikt som fungerar i Sverige, och hur skulle dessa styrkor kunna fungera på andra marknader? Frågan är om ni skulle behöva göra stora anpassningar för att nå konsumenterna?

3. Se över handelsavtal och köpkraft

Handelsavtal, tullar och fraktkostnader kan påverka hur mycket ni måste ta betalt för era produkter och tjänster. Ställ den prisnivån mot köpkraften i landet – blir det en hållbar affär?

– Det kan visa sig att produkterna blir för dyra för en viss marknad, eller att ni tvärtom kan höja priserna och förbättra era marginaler, säger Helen Rönnholm.

4. Ta hjälp – för det finns massor av hjälp att få!

Det finns många offentliga aktörer som kan ge rådgivning och finansiell trygghet vid exportaffärer. EKN erbjuder ju till exempel olika former av exportgarantier, till exempel genom att försäkra företagens risk att inte få betalt vid exportaffärer. EKN försäkrar även bankers utlåning och krediter till exporterande företag och deras underleverantörer.

– Och vi på Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning. Vi förkortar tid till marknader, minimerar risk i utlandsexpansion och hjälper företag att hitta nya intäktsströmmar, säger Helen Rönnholm.