Svenska bakformar populära utomlands

Familjeföretaget Tielman exporterar flera miljoner bakformar varje dag. Intensiv expansion ledde till ansträngd likviditet. En ny EKN-lösning gav den rörelsefrihet som behövdes.

Tielmans vd Björn Tielman

Det anrika familjeföretaget Tielman startade produktionen av bakartiklar i Linköping redan på 1930-talet. Presentsnören, bakverkskartonger, tårtunderlägg och bakformar produceras och säljs över hela världen. Den främsta marknaden är Europa där miljömedvetna kunder efterfrågar förpackningar tillverkade av förnyelsebar råvara som är helt biologiskt nedbrytbar.

Samtidigt som efterfrågan på formar ökar har konkurrensen blivit tuffare. I våras startade Tielman upp ett digitaliseringsprojekt med målet att kunna sänka produktionskostnaderna. Men efter flera år av intensiv expansion var företagets likviditet ansträngd och ett rörelselån i banken inte självklart.

– Vi saknade för tillfället den finansiella styrkan vilket försvårade situationen hos banken. Men tack vare att vår bankkontakt på Nordea i Linköping kontaktade EKN för rådgivning fick vi information om en ny lösning som passade oss perfekt, säger Björn Tielman, vd och tredje generationen Tielman efter företagets grundare Bertil Tielman.

80 procent av bankens risk

Den lösning som passade Tielmans situation var ett samarbete mellan EKN och European Investment Fund (EIF). Genom att EKN och EIF tillsammans tar 80 procent av bankens risk utökas möjligheten till rörelsekredit hos banken. Det gjorde att företaget kunde fortsätta digitaliseringsprojektet och den internationella satsningen.

För Tielmans del innebär tillgången att företaget nu kan blicka framåt. I dagsläget ligger omsättningen runt 150 miljoner kronor, varav 75-80 procent kommer från export. Tack vare att bageribranschen inte är speciellt konjunkturkänslig tror Björn Tielman på en kontinuerlig tillväxt. Målsättningen för 2019 är att slutföra digitaliseringsprojektet för att både bli mer konkurrenskraftiga och lönsamma.

– Nu kan vi fortsätta utveckla nya produkter och stärka verksamheten mot våra europeiska konkurrenter. Vi ser också att hög kvalitet står sig bra på marknaden, vilket är en stor konkurrensfördel vi kan dra nytta av. Med EKN:s stöd i ryggen kan vi arbeta mot en mer automatiserad tillverkning med högre effektivitet till en lägre kostnad, avslutar han.

Läs även