Så vill SEB Greenhouse hjälpa företag genom krisen

SEB Greenhouse hjälper till vardags mer än 5 000 svenska företag med behoven som uppstår längs deras tillväxtresa. Corona-krisen har dock gjort att dessa behov har förändrats över en natt. Så här arbetar SEB Greenhouse för att hjälpa sina medlemsföretag.

Vad behöver företag för att kunna växa framgångsrikt? Den frågan ställde sig SEB och kom på att svaret var mycket större än bara en bra bank. Därför startade de SEB Greenhouse.

– Vi ville samla alla tjänster, och all den kunskap och expertis som tillväxtföretag behöver, på en och samma plats, säger initiativtagaren Fredrik Josefsson, som är Head of Entrepreneurs and High Growth på SEB.

SEB Greenhouse har knutit till sig ett 20-tal partnerföretag som kan hjälpa medlemsföretagen med allt från juridiska frågor, rekrytering och export – till mer konkreta utmaningar som bostäder till anställda. Corona-krisen har dock förändrat företagens verklighet, och fokus har för många skiftat från tillväxt till överlevnad.

– Det här är en riktigt tuff period för många av Sveriges entreprenörer. Men fast än deras behov och utmaningar har förändrats så har det kanske aldrig varit viktigare att kunna får tillgång till hjälp, expertis och råd, säger Fredrik Josefsson.

För att hjälpa Sveriges företagare har SEB Greenhouse lanserat och sponsrat flera nya initiativ. Ett av dem är företagsrådgivningen founder-er.com.

På founder-er.com kan man få gratis rådgivning av bland andra Johan Staël von Holstein, Douglas Roos och Apples Sverige-vd Oscar Bjers. Vad kan man få hjälp med?

– Entreprenörer kan gå in på sajten och beskriva sina problem och utmaningar. Sedan står 36 av Sveriges främsta experter inom olika områden redo att hjälpa till över telefon. Många är företagsbyggare och riskkapitalister som själva genomlevde IT-bubblan och finanskrisen – och som sitter på ovärderlig erfarenhet, säger Fredrik Josefsson.

Founder-er.com är öppen för alla entreprenörer och SEB är partner i initiativet. Men SEB Greenhouse genomför också många initiativ för medlemsföretagen.

Ni digitaliserar nu era investerarträffar och genomför dem online. Varför är det viktigt?

– Inom SEB Greenhouse arrangerar vi seminarium och nätverksträffar, och vi arbetar också för att föra samman entreprenörer med kapital. Nu har vi på kort tid skjutit fram 138 evenemang till hösten, men vårt investerarforum SEB Innovation Forum ville vi inte flytta. Tillgång till nytt kapital är ju kanske viktigare än någonsin för våra medlemsföretag, och vi tror att det finns stort intresse bland investerare. Därför håller vi nu på att digitalisera processen och göra det möjligt för investerare och entreprenörer att mötas online. Bland SEB Greenhouses partnerföretag finns det också mycket hjälp att få, även om man som entreprenör inte känner att likviditeten tillåter.

Hur kan era partnerföretag hjälpa till i krisen?

– Vi arbetar med flera myndigheter och offentliga organisationer som kan erbjuda hjälp, och SEB Greenhouses rådgivare kan hjälpa att lotsa alla medlemmar rätt. EKN har till exempel flera nya garantiformer, och de kan nu ta 80 procent av risken när exportföretag och underleverantörer behöver rörelsekredit från banken. Det kan underlätta mycket.

Andra partnerföretag till SEB greenhouse har också sagt att de vill hjälpa till utan kostnad.

– Så det bästa är att kontakta oss så försöker vi hjälpa till. Ska man säga något gott om den här situationen så är det att alla verkligen försöker göra vad de kan för att vi gemensamt ska klara det här. Det finns en fin gemenskap i allt som nu sker, säger Fredrik Josefsson.

Det här är SEB Greenhouse

SEB Greenhouse är SEBs helhetslösning för svenska tillväxtföretag. Tjänsten är kostnadsfri och ger medlemmarna tillgång till bland annat seminarier, utvecklingsprogram och förmånliga avtal med en rad handplockade partnerföretag.

Founder-er.com

Erbjuder kostnadsfri rådgivning till företag på plattformen www.founder-er.com

Läs även