Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten
Amerikanska flaggan vajar framför Trump tower

  • Marknader
  • Trender
  • Världshandel

Nya spelregler för världshandeln

Trumps tullar ritar om världshandeln – EKN:s chefsekonom Stefan Karlsson analyserar det nya handelspolitiska landskapet.

Nya spelregler för världshandeln
En flaggar vajar i vinden. På flaggan står "TRUMP MAKE AMERICA GREAT AGAIN!".

  • Marknader
  • Trender
  • Världshandel

Så slår Trumps tullar mot världs­handeln

Världshandeln bromsar in när USA stramar åt – EKN:s chefsekonom om konsekvenserna av Trumps nya tullpolitik.

Så slår Trumps tullar mot världs­handeln
Amerikanska flaggan vajar ovanför en stoppskylt.

  • Ekonomi
  • Marknader
  • Världshandel

90 oerhört viktiga dagar för världs­handeln

Trump chockade med skyhöga tullar – och pausade dem snabbt. EKN:s chefsekonom analyserar läget i världshandeln.

90 oerhört viktiga dagar för världs­handeln
Kvinna i folkmassa sedd bakifrån

  • Marknader
  • Trender
  • Världshandel

2025 – mer oförut­säg­bart än någon­sin

Chefsekonomerna Stefan Karlsson och Lena Sellgren diskuterar världshandelns osäkra framtid under 2025.

2025 – mer oförut­säg­bart än någon­sin
Kvinna tittar i sin mobil i en stad kvällstid

  • Marknader
  • Exportstöd

Verktyget som ser om du är redo för export

Business Swedens digitala verktyg Go Global visar om du har det som krävs – och hjälper dig att ta fram en egen exportplan.

Verktyget som ser om du är redo för export
Anne Lidgard och Anna-Karin Jatko i panelsamtal under Åre Business Forum.

  • Hållbarhet
  • Marknader
  • Trender

Indien pekas ut som nästa land att rikta sin export emot

Företagare ser ljusare på framtiden och många tror på ökad grön export kommande året. Det framkom i ett panelsamtal under Åre Business Forum.

Indien pekas ut som nästa land att rikta sin export emot
En grupp människor iklädda Klättermusen-kläder poserar utanför en Klättermusen-butik i en galleria.

  • Case
  • Bank
  • Garantier
  • Marknader

Hemlig­heten bakom Klätter­musens succé i Asien

Friluftsmärket som grundades i Åre på 1970-talet har nu halva sin omsättning i Asien. Så här gjorde Klättermusen succé i öst.

Hemlig­heten bakom Klätter­musens succé i Asien
En man och en kvinna går i ett affärskvarter

  • Marknader
  • Trender
  • Världshandel

3 marknader du inte får missa

Letar du efter tillväxtpotential kan Indonesien, Filippinerna eller Vietnam vara helt rätt marknad för er nästa exportsatsning.

3 marknader du inte får missa
Kvinna står framför skyline med höghus nattetid och läser på sin mobil.

  • Marknader
  • Trender
  • Exportstöd

Analytikernas Asien-tips

Gör du affärer i Kina, Bangladesh, Indien eller Pakistan? I EKN:s landriskanalyser hittar du sådant som är bra att ha koll på för flera asiatiska marknader – här är ett smakprov.

Analytikernas Asien-tips
En man och en kvinna sitter på en rundad bänk med en häck bakom.

  • Finansiering
  • Marknader
  • Exportstöd

Fem sätt att få hjälp med Asien-exporten

Det finns många skäl för svenska företag att blicka österut. Det finns dessutom mycket stöd att få på vägen – här är fem myndigheter och organisationer som hjälper dig att ta steget till Asien.

Fem sätt att få hjälp med Asien-exporten
Väg mellan skyskrapor nattetid

  • Marknader
  • Exportstöd

Fem vägar till Asien

Hur gör man för att börja exportera till Asien? Här ger två Asien-experter sina bästa tips.

Fem vägar till Asien
Två kvinnor står och tittar på något i ett fönster i kontorsmiljö

  • Marknader
  • Exportstöd

Fyra skäl att ex­por­tera till Asien

Asien är ett prioriterat område i regeringens nya utrikeshandelsstrategi. Här ger experterna fyra skäl till det – och faktorerna som avgör om du ska blicka österut för nästa exportsatsning.

Fyra skäl att ex­por­tera till Asien
Mikael Wettergren och SPI Global Plays chefsdesigner Nicole Lindkvist på plats i ett lekland.

  • Case
  • Finansiering
  • Marknader
  • Exportstöd

Svensk kon­kurrens­för­del i Asien

SPI Global Play växer stort och designar bland annat ett lekland till den thailändska kungens nya köpcentrum.

Svensk kon­kurrens­för­del i Asien
Två glas med äppelmust står på ett bord framför en skål med äpplen och två flaskor kullamust.

  • Case
  • Garantier
  • Marknader

Skånsk must ska bli ett måste i Asien

På butikshyllor på Bali, och i Singapores köpcentrum, är kylarna fulla av skånsk äppelmust. Det är resultatet av Kullamusts tioåriga satsning på att nå 4,8 miljarder asiatiska konsumenter med sin ”exotiska” dryck.

Skånsk must ska bli ett måste i Asien